Konfiguracja okien online
Bramy

Bramy garażowe. Które rozwiązanie wybrać?

Najważniejszą cechą, którą różnią się bramy garażowe między sobą, jest sposób ich otwierania. Inne istotne parametry, na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie, to termoizolacyjność, rodzaj zabezpieczeń antywłamaniowych, komfort użytkowania i estetyka. Nie bez znaczenia są różnice w cenie. Najtańsze wrota kupimy już za niespełna 1000 zł, ale w sprzedaży są też modele kosztujące kilkakrotnie więcej.

O osłonięciu garażu warto pomyśleć już na etapie budowy domu. Pozwoli to dopasować bramę do otworu, którym będziemy wjeżdżali do garażu. Nie powinno być z tym problemu, ponieważ oferta rynkowa w tym segmencie jest bardzo bogata. My proponujemy pięć popularnych rozwiązań.

Rodzaje bram garażowych

1. Brama segmentowa górna

To najpopularniejszy obecnie wariant. Skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Brama wykonana jest zazwyczaj z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wykończenie może stanowić powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewno lub aluminium. Segmenty wypełnione są izolacją, najczęściej pianką poliuretanową bądź styropianem.

Zasada działania takiej bramy jest bardzo prosta – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem

Koszty bramy segmentowej górnej

Cena tego typu bramy zależy przede wszystkim od producenta i od tego, czy skrzydło jest ocieplone. Zaizolowany model z blachy stalowej ocynkowanej ogniowo, powlekanej poliestrem, renomowanego wytwórcy, do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500 × 2250 mm, kupimy za 2200-2500 zł.

W marketach budowlanych są też bramy mniej znanych producentów, dostępne już za 1300-1500 zł. Wszelkie nie-standardowe rozwiązania (np. drzwi w bramie) wiążą się z dopłatami. To oczywiście nie wszystkie koszty. Za napęd (o jego zaletach dalej) zapłacimy – w zależności od producenta – 300-2000 zł. Montaż do wydatek rzędu 400-1000 zł.

2. Brama segmentowa boczna

To rozwiązanie jest mniej popularne, ale stanowi ciekawą alternatywę dla inwestorów dysponujących niższym, lecz szerszym garażem. W tego typu bramach segmenty – nie różniące się niczym od tych w modelach górnych – ustawione są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice zamontowane są nie po bokach, ale na suficie i w podłodze garażu.

Taki sposób otwierana ma też inną zaletę. Do garażu, w którym brama stanowi jedyne wejście, można dostać się szybciej (gdy chcemy wprowadzić do niego np. rower) – nie trzeba bowiem czekać, aż wrota otworzą się całkowicie.

Popularność bram segmentowych – zarówno modeli górnych, jak i bocznych – wynika przede wszystkim z tego, że zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, można je stosować również przy krótkich podjazdach. A także wtedy, gdy wyjazd z garażu znajduje się blisko chodnika czy ulicy (nawet w linii ogrodzenia). Modele segmentowe są ponadto bardzo łatwe w obsłudze i szczelne, dzięki czemu z garażu ucieka mniej ciepła. Bardzo dobrze nadają się więc do miejsc postojowych ulokowanych w bryle domu. Zaletą tego rozwiązania jest też możliwość dopasowania bramy do otworu o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku.

Najważniejsze parametry bram garażowych

Niezależnie od wybranego wariantu, brama garażowa musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim powinna chronić miejsce postojowe przed intruzami i stratami ciepła oraz być wygodna w użytkowaniu. Nie bez znaczenia są również względy estetyczne.

Bramy garażowe a bezpieczeństwo użytkowania

Bramy garażowe wyposażone są w różne elementy z zakresu bezpieczeństwa. Najczęściej producenci stosują wzmacniane profile i instalują klamki obrotowe z ryglem. W modelach rolowanych dodatkowe zabezpieczenie stanowi hamulec elektromagnetyczny siłownika napędzającego bramę, blokujący profil w wale nawijającym. Dzięki temu intruz będzie miał problemy z podważeniem skrzydła.

Aby ułatwić wybór konsumentom, bramy garażowe – podobnie jak drzwi i okna – oznaczane są różnymi klasami odporności na włamanie. Jest ich sześć – od RC1 do RC6, im wyższa, tym trudniej sforsować bramę. W sprzedaży oferowane są z reguły produkty trzech najniższych klas.

Pod hasłem „bezpieczeństwo” kryją się także rozwiązania chroniące użytkowników bram:

  • fotokomórka – jeżeli emitowane przez nią wiązki podczerwieni zostaną przerwane, brama zatrzyma się. Uchroni to przebywającą w pobliżu osobę przed uderzeniem;
  • automatyczny układ odłączający – zatrzyma i cofnie skrzydło w sytuacji, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę;
  • blokada w przypadku zerwania sprężyny – zabezpieczenie to chroni przed opadnięciem bramy w momencie awarii tego elementu;
  • funkcja łagodnego zatrzymania – wyposażone w nie skrzydło nie uderzy o posadzkę przy zamykaniu.

Termoizolacyjność bram garażowych

Parametr ten jest szczególnie istotny dla właścicieli ogrzewanych garaży. Ciepłochronność bram zależy przede wszystkim od zastosowanego ocieplenia oraz szczelności połączeń pomiędzy segmentami, a także między bramą i ościeżnicą. Wpływ na termoizolacyjność ma również prawidłowy montaż.

W ocieplonych bramach profile wypełnione są zazwyczaj pianką poliuretanową lub wkładkami ze styropianu. Im grubsza jest warstwa ocieplenia, tym brama ma lepszą izolacyjność termiczną. Zazwyczaj izolacja ma ma od 2 do 4 cm.

Podobnie jak w przypadku klas odporności na włamanie, i tu istnieje obiektywny parametr, który pozwala wybrać ciepłą bramę. To współczynnik przenikania ciepła U. Zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku bramy garażu ogrzewanego nie może on przekraczać 1,5 W/(m²·K). Trzeba jednak mieć świadomość, że wymogi dotyczące ciepłochronności budynków są cały czas zaostrzane. Już od 2021 r. współczynnik U dla bramy nie będzie mógł być wyższy niż 1,3.